©Website Bart van den Hatert

Praktijk

Je wordt thuis opgehaald /gebracht. Het is natuurlijk mogelijk om elders af te spreken bijvoorbeeld in

Nijmegen, zodat je direct in het examen gebied kunt rijden. Alles is in overleg bespreekbaar.

De lessen zijn 1 of 1,5 of 2 uur en worden gereden in een Volkswagen Golf . In het begin werken we

aan de bediening en voertuigbeheersing. Vervolgens besteden we aandacht aan de "eenvoudige

verkeersmanoeuvres en verkeerssituaties". Hierin zitten ook de bijzondere verrichtingen. Dan komen

"de meer complexe verkeersmanoeuvres en specifieke verkeerssituaties" aan de orde. Vervolgens

oefenen we het zelfstandig rijden van een route. Het nieuwe rijden mag ook hierbij niet ontbreken.

Er wordt door mij gebruik gemaakt van een speciale instructie kaart waarop je kan zien hoe ver je

bent gevorderd in je handelingen, hoever je rijvaardigheid op dat moment is en of je zelfstandig en

veilig aan het verkeer kunt deelnemen. Dat is namelijk waarop de examinator je gaat beoordelen op

je rijexamen.

Bij een snelcursus is het van belang dat je er eerst voor zorgt dat je de theorie haalt, voordat we een gerichte planning kunnen gaan maken.

Invullen Eigen verklaring bij CBR

Vanaf 1 november 2017 moet elke examenkandidaat zélf zijn gezondheidsverklaring indienen. Dat

kan dan niet meer door de rijopleider gebeuren.

Kijktechniek

bij rechts afslaan.

Kijk in de binnenspiegel, in de rechter buitenspiegel, dan over je rechter schouder, geef richting aan

naar rechts en sorteer voor.Voordat je echt afslaat een nacontrole over je rechter schouder

uitvoeren.

bij links afslaan.

Kijk in de binnenspiegel, dan de linker buitenspiegel, dan links naast je (voor de dode hoek), geef

richting aan naar links en sorteer voor tegen de wegas.  Voor het moment dat je echt afslaat een

nacontrole langs je linker schouder uitvoeren.

bij oversteken van een kruispunt.

Ook al heb je groen licht of rijd je op een voorrangsweg / voorrangskruising, Altijd eerst kijken, links,

voor, rechts, links, er kan namelijk iemand door rood licht rijden of niet in de gaten hebben dat jij

voorrang hebt. Kijk dus altijd goed of andere bestuurders wel echt stoppen of gaan stilstaan, indien

mogelijk zoek oogcontact, heeft hij/zij jou wel gezien??!!.

bij gelijkwaardig kruispunt.

Eerst kijken naar links of je wel voorrang krijgt, dan kijken naar voren, dan naar rechts. Let wat

langer of rechts omdat je daar aan alle bestuurders ( fietsen, bromfietsen, snorfietsen,

gehandicaptenvoertuigen e.d.) voorrang moet verlenen. Dan weer kijken naar links voor de

nacontrole. Blijf dit zo nodig herhalen, afhankelijk van de drukte.

bij naderen van een verkeerslicht.

Kijk in de binnenspiegel, voor het geval je moet stoppen en er geen grote vrachtauto of bus vlak

achter je zit, deze heeft een veel langere remweg nodig dan jij, het is in deze situatie soms

verstandiger om vlot door te gaan dan om voluit in de remmen te gaan. Maak zolang je groen licht

hebt al een keuze of je nog veilig kan gaan stoppen, neem je besluit al bij groen licht..

Autorijschool Bart van den Hatert
Goed kijken is erg belangrijk.